Vem hatar mig?

Måste ställa den frågan sedan jag har fått paket beställda i mitt namn från sidor ute på nätet, som jag aldrig besökt.
Allt detta inom 8 dar.
Först fick jag den 3 maj, att det hade kommit ett paket från Yves Rochet, till mig och att jag kunde hämta detta på ICA. Jag är ju kund sedan tidigare på Yves Rochet, men har inte beställt nåhonting på minst 2 år. Jag ringde till kundtjänst och föklarade som det var. Hon sa att beställningen var gjord på Internet. Till och med ett av mina mailadresser var använd. Eftersom jag aldig varit in på hemsidan över huvudtagat, så lät det mycket misstänkt. Jag behövde dock inte fundera mer på detta för att Yves Rochet återkallade paketet.
måndag 9 maj fick jag 2 paket från ett norskt företag som heter Biosoft Parma AS beläget i Norge.
Det ena innehöll Omega 3 och det andra några konstiga bär. Jag öppnade inte paketen, utan kollade upp på hemsidan om de3t var ett seriöst företag. Det verkade vara så. Det lustiga med paketen var att jag hede ett medlemsnummer hos Biosoft Pharma, trots att jag aldrig besökt hemsidan. Det var också ett abbonemangserbjudande, så jag skulle få nya paket varje månad.
Nästa morgon komtaktade jag konsumentvägledningen på Piteå kommun och berättade vad som hänt. Hon kollade upp företaget men det verkade ok. Det råd jag fick av henne var att i första hand, ringa deras kundtjänst. Om inte detta fungerade, så skulle jag skicka ett mail, där jag skulle begära ett kvitto på att det var mottaget. Denna funktion finns i Outlook. I mailet skulle det stå, att det var en negativ avtalsbildning och att jag har för avsikt att inte betala. Fungerade inte företagets mail, så skulle jag skicka ett vanligt brev.
Jag fick kontakt med deras kundtjänst och förklarade vad som hänt. Enligt dom så var beställningen gjord 28 maj kl.10.15. Ganska lustigt, för vid denna tid var jag på Piteå Summergames och jobbade i Noliahallen, där det inte fannns tillgång till dator. Jag förklarade som det var, att någon beställer paket i mitt namn med mina adressuppgifter, för jag kunde omöjligt ha varit ute på Internet vid denna tidpunkt. Jag sa också att dom skulle ta bort mitt medlemsnummer. Det var ok och jah skulle skriva "åter avsändaren" på paketen. Jag gjorde detta och trodde att problemet var un världen, men det visade sig vara mera beställningar.
Jag har hemligt hemnummer, som jag bara lämnar ut till dom som jag känner.
Den 12 maj rionge det på mitt hemnummer. det var en trevlig kvinna som skulle kolla att min adress stämde och att jag hade beställt Omega 3. Detta var också att abbonemang med 2 månaders intervall till en kostnad av normalt 699 kr, men jag skulle få dom 2 första månaderna för 349 kr. Jag förklarde att jag aldrig hade beställt och att det är någon som beställer paket i mitt namn. Jag förklarade också att jag varit i kontaket med Konsumetvägledningen och frunderade på en polisanmälan. Hon bad så mycket om ursäkt och skulle ta bort min beställning.
Det är tydligen nägon som hatar mig som beställer dessa saker på Internet, eller Gud förbjuder, är det någon som jag känner som skojar med mig. Detta är inte nogot skämt precis och om jag får reda på att det är någon som jag känner, så säger jag upp bekantskapen direkt.
Jag funderade direkt om det var någon som kommit över mina uppgifter på Facebook, men där finns ju inte mitt hemnummer. Hur man har kommit över mitt "hemliga hemnummer är en gåta. Även detta var ett Norskt förstag.
Jag får bara hoppas att allting sluta i och med detta.
Ett råd till alla är att om ni får ett paket ni inte beställt, så ska ni aldrig öppna detta utan kolla upp företaget i fråga.
Är man osäker så kontakta Konsumentvägledningen, det är viktigt att dom vet vilket företag det gäller. Dom har en lista på svartlistade företag, ifall det är ett företag som skickar ut paket och hoppas att man hämtar ut dom och betalar. Man ska aldrig betala saker som man inte beställt, eftersom en betalning är en bekräftelse på att man godkänner avtalet.
Jag får bara hoppas att inga andra råkar ut för detta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0